Hoppa till innehållet
Choose language
  • Hem
  • Nyheter
  • Göteborg 400 år: Tre produkter ska tolka staden

Göteborg 400 år: Tre produkter ska tolka staden

Var med och rösta fram tre vinnare i tävlingen The Brewhouse Award och kategorin GBG Form 2021. Göteborg tolkas av såväl studenter på HDK som av kända formgivare. Jubileumsprodukterna kommer sedan att säljas på Turistbyrån.

De tio finalisterna.

39 bidrag har inkommit i tävlingen och tio har gått vidare till final. Bland bidragen syns en kapsylöppnare i form av en räka och muggarna Bro & Bölja. Uttagningen har skett av en jury helt anonymt utan att veta vem som stod bakom vilken design. Resultatet är bidrag från två män och åtta kvinnor, alltifrån HDK-studenter till arkitekter och internationellt kända formgivare.

– Det har varit en spännande resa med GBG Form 2021. Under våren kontaktade vi ADA, Konsthantverkscentrum och Svensk Form Väst och tillsammans med Brewhouse blev det en tävling öppen för alla. Finalisterna visar hur olika tolkningen av Göteborg är i tio väldigt olika produkter, precis som vi önskade oss, säger Jessica Winnberg, producent på Göteborg & Co för Göteborgs 400-årsjubileum.

Göteborgarna får rösta
Mellan 20 oktober och 20 november är det dags för allmänheten att ge sin röst här när tio bidrag ska bli tre. Göteborgarnas röster väger lika tungt som rösterna från en jury bestående av bland andra Nina Due (museichef Röhsska museet), Emre Karakoc (Power to the Youth) och Anna Elzer Oscarsson (ordförande Svensk Form Väst).

De tre vinnarna presenteras på en livesänd gala den 2 december på www.brewhouse.se. Jubileumsprodukterna kommer att visas på Röhsska museet, produceras i 400 exemplar och säljas på Turistbyrån. Dessutom får vinnarna 70 000 kronor i produktionsstöd och en plats i Incubator-programmet hos Brewhouse.

Syftet med tävlingen är att lyfta fram stadens kreatörer, designers, formgivare, slöjdare och konsthantverkare. Jubileumsprodukterna kommer att vara en viktig del av 400-årsfirandet och symboliserar Göteborg både i dag och i framtiden – en stad med plats för alla, med öppenhet och gemenskap – nära vattnet där broar byggs. GBG Form 2021 är ett samarbete mellan Göteborg & Co och Brewhouse.

Viktiga datum:
20 oktober kl. 12.00 – Finalister presenteras och röstningen börjar på Brewhouse hemsida om Gbg Form.
2 december – Finalgala och prisutdelning

Alla finalister och deras produkter:

  • Anna Fabler – Den goaste stan
  • Camilla Svensson – Havet möter land…
  • Catrin Blomqvist och Therese Stråhle – En plats för alla
  • David Löfberg – Spårvagnshus – en paketlösning
  • Elisabeth Dunker och Ulrika E Engberg – Varma Göteborg
  • Ellen Huttu Hansson, Pia Hansson & Mushtaq Khorsand – West&vind
  • Elsa Boman – RÄKAN
  • Jesper Hallén – Göteborg 400 år – Broar emellan
  • Linda Samuelsson – Göteborgsbebis
  • Martina Claesson – Bro & Bölja