Hoppa till innehållet
Choose language
  • Hem
  • Nyheter
  • Lyckad satsning för den digitala kulturen

Lyckad satsning för den digitala kulturen

Med över 373 000 visningar (preliminär siffra) från hela världen på Bokmässan Play har årets mötesplats för litteraturälskare överträffad förväntningarna och visat att det finns många utvecklingsmöjligheter för framtiden.

Foto: Natalie Greppi

Under fyra mässdagar 24–27 september har Bokmässan tillsammans med förlag och andra samarbetspartner sänt 154 studiosamtal från Svenska Mässan i Göteborg, Fotografiska i Stockholm, Sveriges generalkonsulat i New York och flera andra platser i Sverige och utomlands. Totalt medverkade över 470 författare, forskare, journalister och sakkunniga i Bokmässans program som fick i preliminär siffra över 373 000 visningar. Programmet kommer att fortsätta spridas under hösten då det finns tillgängligt kostnadsfritt på Bokmässan Play till och med den 31 december 2020.

− Det finns en stor kraft i samverkan mellan alla partners som möjliggjorde årets digitala Bokmässan. Trots att en digital mässa aldrig kommer ersätta en fysisk mötesplats ser man utvecklingsmöjligheter med streamingtjänster som kan komplettera en mer traditionell mässa eller andra typer av evenemang. Att internationella partners deltar i digitala samtal är också ett hållbart sätt att bjuda in världen till Göteborg, säger Fredrik Sandsten, Key Account kulturevenemang för Göteborg & Co.

Foto: Natalie Greppi

Göteborg har ett stort e-sport och gaming community samt ett rikt kulturliv. På årets Bokmässa satsade Göteborg & Co och Näringslivsgruppen extra mycket på temat ”Kunskap och bildning om digital kultur”. Samtal med politiker, forskare, lärare, spelutvecklare och spelare om digital kultur, spel, e-sport, lärande, diversitet och inkludering stod i fokus. Bland gästerna i panelen deltog medlemmar från Alliance, en Göteborgsbaserad e-sport lag som nått internationell toppnivå.  Digital Kultur sändes från The Studio i Svenska Mässan/Gothia Towers.