Hoppa till innehållet
Choose language
  • Hem
  • Nyheter
  • Hybrid+, ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co

Hybrid+, ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co

Hybrid+ är ett nytt innovativt verktyg från Göteborg & Co för att skapa nya och bättre digitala mötesupplevelser. Hybridmöten är en viktig del av möten och events framtid och utveckling.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Skarmklipp.jpg
Unimeet välkomstkväll. Tack vare ett samarbete mellan Unimeet Gothenburg och projektet Hybridupplevelser på Göteborg & Co arrangerades en mycket lyckad hybrid välkomstkväll för 250 deltagare med ursprung i hela världen. Foto: Jonas Larsson/Göteborg & Co.

Idag är det mest rent digitala forum som existerar. Zoom och Teams är kanske de två största, men under pandemitiden har det också uppstått en digital trötthet. Trots det finns det flera uppsidor med digitala format, vi blir mer effektiva på många sätt. Bland annat kan vi få mötesarrangörer att nå fler deltagare samtidigt som vi kan tillgodose ytterligare behov.

Det som gör Göteborg till en av världens mest framgångsrika städer för hållbara möten och events, och som vinnare av GDS Index 2016, 2017, 2018, och 2019, är en anda av ständig förnyelse och stor potentiell utveckling för möten och evenemang.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Glenn-svartvit.jpg
Henrik Svensson, projektledare Hybridupplevelser

− Majoriteten av fysiska möten och evenemang förenas med det digitala i framtiden. Nu är det upp till oss som arbetar inom möten och events att forma det nya normala. Projekt Hybrid+ mål är att skapa en stark position inom hybridupplevelser och på så sätt framtidssäkra Göteborg som en hållbar mötesregion på ett innovativt sätt, säger Henrik Svensson, projektledare för Hybridmöten på Göteborg & Co, som också innefattar Göteborg Convention Bureau.  

− Genom att bjuda in och lyssna på behoven hos hotell och anläggningar, årligen återkommande evenemang, mötesarrangörer och tekniska leverantörer ser vi en stor möjlighet att utbilda och inspirera aktörerna i staden, fortsätter Henrik.

”Hybridupplevelser för möten och evenemang” fokuserar på att skapa förutsättningar för nya och bättre hybridupplevelser. Projektet erbjuder bland annat kostnadsfri rådgivning för möten och evenemang som ska välja plattformar för sina events.

Grundförutsättningen för att leverera nya värden för mångadigitala och hybrida event är att rättighetsinnehavaren tillåter sponsorer att skapa ett engagerande innehåll. Detta kan sedan med fördel kombineras med varumärkesexponering. Med hjälp av en teknisk leverantör kan man bygga in värden åt sponsorerna.

Metoden Hybrid+ skapar också ett enkelt sätt att producera innehåll med en sponsor om programkommittén/programansvarig tillåter det, men också att skapa ett balanserat program som bjuder in sponsorn till att stå för utvalda expertledda sessioner. Som leverantör har ofta företagen intressanta insikter att dela med sig av, till exempel forskningsprojekt och fallstudier.

Digitala och hybrida möten och events skapar ofta interaktivitet och möjligheter för sponsorer att engagera deltagarna. Olika plattformar kan bidra till att involvera partners som kan bidra med innehåll, öka räckvidden och samtidigt förstärka upplevelsen.

Den primära målgruppen för Hybrid+ är mötes- och eventindustrin och deras rättighetsägare inklusive PCOer, corporate planners, industriorganisationer, men också eventbyråer, anläggningar, teknikleverantörer med flera.

− Vi är ett stöd på vägen för att skapa ett professionellt och kostnadseffektivt hybridformat. Många arrangörer behöver hjälp att hitta sitt anpassade mötesformat och skapa en unik upplevelse, avslutar Henrik Svensson.

Läs mer om hybridupplevelser och metoden Hybrid+.

Mer information: Henrik Svensson, Göteborg & Co, henrik.svensson@goteborg.com 0704-41 67 64