Hoppa till innehållet
Choose language
  • Hem
  • Nyheter
  • Tio svenska städer satsar på långsiktiga effekter av möten och evenemang

Tio svenska städer satsar på långsiktiga effekter av möten och evenemang

Ett evenemang eller möte är inte över för att genomförandet är slut. Effekten efteråt kan kvarstå länge. Nu samlas tio svenska destinationer/convention bureaus i en gemensam insats för att tillsammans utveckla de positiva effekterna av möten och evenemang. Det som med ett engelskt begrepp kallas legacy.

Greentopia @ Way Out West, Göteborg 11-13 augusti 2022. Foto: Happy Visuals/Göteborg & Co

Städerna som under hösten satsar på det strategiska arbetet med legacy är Göteborg, Stockholm, Norrköping/Linköping, Malmö, Helsingborg, Borås, Umeå, Kalmar, Halmstad och Lund. Genom en särskild utbildning kommer destinationerna tillsammans att fördjupa sig i ämnet. Bakom utbildningen står den internationella arrangören GDS-Movement, som är en erkänd aktör när det kommer till hållbarhet.

– En destination som kan driva en strategisk process för att utveckla långsiktiga effekter tillsammans med rättighetsägare får en konkurrensfördel vid värvning av möten och evenemang, säger Henrik Svensson, projektledare på Göteborg & Co.

– Samtidigt så bidrar vi till en unik samhällsnytta om vi kan utveckla oss strategiskt inom detta område, fortsätter Henrik.

Sedan ett par år tillbaka har evenemangs- och mötesindustrin nationellt och internationellt förstått vikten av att arbeta med långsiktiga effekter. Destinationer har därmed börjat arbeta strategiskt med detta som en del av sitt hållbarhetsarbete. Även rättighetsägare som till exempel Svenska Fotbollförbundet, Svenska Handbollförbundet och större medicinska föreningar, har kommit långt i sitt strategiska arbete. Nu väljer flera svenska convention bureaus och destinationsbolag att ta ett stort kliv för att nå en ny nivå med framtidens möten och evenemang.

Hur började det i Sverige? Riksidrottsförbundet (RF) och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF) insåg tidigt att det är en viktig dimension för evenemangens pågående hållbarhetsarbete. Samtidigt som att det går att skapa en unicitet för Sverige och enskilda destinationer, när man värvar och genomför evenemang.

I Göteborg har man länge arbetat med att skapa positiva effekter genom möten och evenemang, och har även arbetat fram en modell som kallas Gothenburg Way to Legacy. Sedan april finns också en heltidsresurs hos Göteborg & Co för att driva och växla upp det strategiska arbetet med legacy. För att säkerställa att ett evenemang eller möte ger en positiv effekt.

Vad innebär det att strategiskt arbeta med långsiktiga effekter – legacy? Läs mer här:
Möten med långsiktiga, positiva effekter

Evenemangslegacy – Legacy för idrottsevenemang

Impact Strategy and Measurement Masterclass

För frågor, kontakta Henrik Svensson, projektledare Gothenburg Way to Legacy,
henrik.svensson@goteborg.com, Tel: 0704-41 67 64