- Hem
- Innovation & utveckling
- Kunskap och statistik
- Lägesbild Besöksnäring Göteborg
Lägesbild Besöksnäring Göteborg
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönstren, snittpris på hotell med mera för att fånga en helhetsbild av månaden.

Prenumerera på analysen här.
Gästnattstatistik
För att få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut finns information här.
December 2022
December bjöd på en bra avslutning av 2022. Efterfrågetrycket var inte lika starkt som under
sommar och höst, men det såldes fler rum än i december 2019. Sammantaget gör detta att antal
gästnätter i Göteborgsregionen förra året beräknas bli strax över fem miljoner, vilket är på samma nivå
som 2019.
November 2022
Efterfrågan var fortsatt bra i november men inte lika kraftig som tidigare. Den starka tillväxttakten från sommaren och hösten har mattats av på både vardagar och helger. Antal gästnätter för helåret 2022 väntas ändå hamna i nivå med 2019, vilket klart överträffar förväntningarna från i våras.
Oktober 2022
Oktober är normalt en intensiv månad med många sålda rum och hög beläggning. I år har vi dessutom haft betydligt fler evenemang, mässor och konferenser jämfört med samma månad 2019. Resultatet är betydligt fler sålda rum med höga toppar mitt i veckorna.
September 2022
September blev ännu en stark månad för besöksnäringen med resultat i nivå med 2019. Stort tryck med företagsbokningar, möten och konferenser. Kunderna har generellt blivit mer hållbarhetsbenägna. Personalbristen kvarstår och bokningar sker med mycket kort varsel vilket ökar osäkerheten.
Augusti 2022
Göteborg fortsatte sommaren starkt i augusti. Sommaren 2022 kommer sätta all-time-high med fler besökare och övernattande gäster än något år tidigare. Stora evenemang som drog rekordpublik och en ökad boendekapacitet gjorde detta möjligt.
Juli 2022
Det blev en rekordmånad för besöksnäringen i juli. Evenemangen blev succé och många besökte skärgården, Liseberg och allt som staden kan erbjuda. Hotellen i Göteborgsregionen har aldrig tidigare haft så många gäster.
Juni 2022
Konserter och festivaler, idrottsevenemang och ungdomscuper, stora eller små konferenser och mässor – i Göteborg finns det något för alla smaker och intressen. I juni inleddes en händelserik evenemangssommar som kommer att bidra positivt till destinationens besöksnäring.
Maj 2022
Flera händelser i maj drog besökare till Göteborg: Göteborgsvarvet, Vitalis, Basketfestivalen, SM i Ung Företagsamhet m.fl. Men framför allt var det en månad med mycket stark ökning av privatresande på helgerna.
April 2022
April blev en månad med bra utveckling och ökande beläg-gningsgrad. Speciellt helgerna har varit starka med 16 procent fler sålda rum än under rekordåret 2019, vilket indikerar att privatresandet varit starkt. Påsken har positivt påverkat efterfrågan. Andelen svenska gäster är högre än före pandemin.