Hoppa till innehållet
Choose language

Så går det för Göteborgs besöksnäring

Varje månad ger Göteborg & Co dig en snabb överblick över destinationens besöksnäring och vilka trender som påverkar turismen. Vi analyserar aktuella data från Benchmarking Alliance och SCB/Tillväxtverket, inklusive gästnätter, hotellbeläggning, resvanor och hotellpriser. Prenumerera gärna!

Mars 2024: Försiktig inledning av våren och nyheter som lockar besökare

Mars månad speglade totalt sett föregående års rekordhöga hotellefterfrågan. I denna månadsrapport uppmärksammar vi även Göteborgs framstående hållbarhetsarbete, som både engagerar besöksnäringens intressenter brett och skapar medial uppmärksamhet internationellt.

Även om vintern gjorde comeback senaste veckan så ser det snart så här vårligt ut i Brunnsparken. Foto: Peter Kvarnström
Tvådimensionell blå illustration av en hand som håller en jordglob med en pin ikon ovanför

Stabil efterfrågan med stark påskhelg

Fram till den 24 mars var efterfrågan något högre än förra årets rekordhöga nivåer i antal belagda hotellrum (+3 procent). Snittpriset nära fjolårets, men något lägre beläggning och RevPAR. Detta beror delvis på tillkomsten av fler hotellrum senaste året. Veckan före påskhelgen minskade antal sålda rum vilket beror på den stora kongressen om demenssjukdomar som ökade efterfrågan rejält motsvarande vecka 2023. Vecka 11 däremot visar ett uppsving i hotellefterfrågan tack vare Underhållsmässan som i år fokuserade på hållbarhet. Den lockade betydligt fler besökare och utställare jämfört med tidigare år.

Tidig påsk med påsklovet efter helgen i år gör marsjämförelsen något utmanande. Trots dessa kalenderskillnader visar påskhelgsveckan 2024 (vecka 13) en anmärkningsvärd ökning på 10 procent i antalet sålda hotellrum jämfört med motsvarande vecka förra året (vecka 14), driven av stark efterfrågan under helgen. Beläggningen nådde höga nivåer, med 77 procent på långfredagen och 80 procent på påskafton, vilket placerade Göteborg före Stockholm och Malmö avseende hotellbeläggning.

Vårens nyheter väntas locka till besök

Våren bygger upp förväntningar inför den viktiga sommarsäsongen. April är månaden då Liseberg öppnar nöjesparken och World of Volvo invigs. Föreställningarna av den hyllade musikalen Wicked på GöteborgsOperan under april månad är nästan utsålda.

I mitten av maj slår också Feskekörka upp portarna efter flera års omfattande renovering och blir ett efterlängtat tillskott i mat- och restaurangutbudet i Göteborg. Bokningsläget i april och maj ser hyfsat bra ut medan det är betydligt mer ledig kapacitet i juni och juli under perioderna då de stora konserterna ägde rum förra året och besökarna bokade långt i förväg.

”Wicked, som hade premiär i höstas har setts av 60 000 personer hittills med en för oss stor andel internationella besökare”

Christina Björklund, vd för GöteborgsOperan (som utsetts till världens mest hållbara operahus av juryn i International Opera Award)

Göteborg lyfts fram av BBC som hållbar destination

Varje år vid den här tiden sammanställs underlaget till Global Destination Sustainability Index (GDSI) där Göteborg placerats i topp sedan starten 2016. Göteborg & Co ansvarar för insamlingen som är ett gediget lagarbete där många är med och bidrar, besöksnäringen såväl som Staden och delar av näringslivet. Detta har genom åren skapat mycket uppmärksamhet i internationell media. Häromdagen publicerade brittiska BBC artikeln: Five standout cities making the world a better place där Göteborg lyfts fram som den mest hållbara av destinationer.

Ett nytt krav i GDSI i år är att destinationen ska visa att en betydande andel av de tio mest besökt attraktionerna erhåller en tredjepartcertifiering inom miljö eller hållbarhet. Svenska Mässan, GöteborgsOperan och Liseberg, som alla mottagit internationellt erkännande för sitt framstående hållbarhetsarbete, framträder som pionjärer även inom detta område. De erhåller en tredjepartscertifiering enligt ISO standarden, vilket är ett kvitto på deras engagemang i att kontinuerligt och systematiskt minska verksamhetens miljö- och klimatpåverkan.

Hållbarhetsmedvetna besökare mer benägna att rekommendera destinationen

Nästan hälften av svenska besökare ser Göteborg som en hållbar destination. De uppskattar destinationens utbud och rekommenderar destinationen i högre utsträckning än andra. Bland dem finns fler kvinnor, fler yngre samt fler från Västsverige. Den andra hälften är mer osäkra på Göteborgs hållbarhetsstatus, särskilt besökare från Stockholm samt besökare i åldersgruppen 41–60 år. Det är vanligare att de kommer under lågsäsong.

Många konsumenter eftersträvar hållbar konsumtion generellt, men det möts ofta av upplevda hinder i form av bristfällig information, ekonomiska utmaningar eller att hållbart agerande kräver särskilda ansträngningar från besökaren. Andelen svenska besökare som anser att det är enkelt att konsumera hållbart i Göteborg är lägre jämfört med de som uppfattar oss som en hållbar destination (30 procent vs. 46 procent). Det verkar finnas ett behov av bättre kommunikation kring hållbara valmöjligheter.

Fakta februari & mars:

  • Under februari 2024 ökade antalet gästnätter med tre procent jämfört med förra året, vilket var nytt gästnattsrekord för en enskild februarimånad.
  • Övernattningar från utlandet steg med 24 procent i Göteborgsregionen jämfört med samma månad föregående år, med en särskilt stark tillväxt från USA och Danmark, som båda uppnådde rekordnivåer.
  • Utvecklingen av utländska övernattningar i Göteborg står sig starkt i jämförelse med Stor-Stockholm (+16 procent) och Stor-Malmö (+6 procent).
  • Den svenska marknaden visade en mindre nedgång jämfört med föregående år (-2 procent), men men en betydande ökning jämfört med februari 2019 (+18 procent).
  • Det totala besöksantalet till Göteborgs Konstmuseum, Röhsska och Stadsmuseet under det första kvartalet 2024 ligger strax under förra årets nivå, med en marginell minskning på 1,5 procent.
Mars2024+/- 24/23
Beläggningsgrad58%-4 pp
Snittpris1 058 kr-6 %
RevPar614 kr-6 %
Beläggning mån-tors63%-10 pp
Beläggning fre-lör63% 0 pp
Källa: Benchmarking Alliance, *pp – percentage points

Källor:

Det finns en grupp besökare som ofta glöms bort trots att de utgör omkring en fjärdedel av alla svenska övernattande besökare på destinationen. Vi talar såklart om släkt och vän-besökarna.

Läs mer

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett kuvert i en cirkel

Prenumerera på lägesbilden

Missa aldrig en lägesbild! Som prenumerant får du Lägesbilden direkt till din mejl.
Prenumerera på analysen

Mörkblå färgplatta med vit, tvådimensionell ikon av ett dokument i en cirkel

Gästnattstatistik

Få koll på hur många gästnätter en stad eller en kommun har i Sverige och hur beläggningen ser ut på Tillväxtverkets hemsida.

Kontakta gärna

Bernadett Pakucs

Analytiker
+46 31 368 40 08

Lägesbild februari 2024

Februari 2024: Stark efterfrågan tack vare båtar och hästar Februari blev en känslofylld månad präglad av den tragiska branden i…

Lägesbild januari 2024

Januari 2024: En blandad inledning på året Årets första månad började starkt när JVM i ishockey drev upp efterfrågan kring…

Lägesbild december 2023

December 2023: Dubbla VM gav extra skjuts för julmånad Året avslutades med en decembermånad då efterfrågan på hotellboende pekade uppåt.…

Lägesbild november 2023

November 2023: Privatmarknaden driver efterfråganmen tillväxten mattas av November är vanligtvis en lågsäsongsmånad men efterfrågan på hotellrum har ändå varit…

Lägesbild oktober 2023

Oktober 2023: Viljan att resa starkare än konjunkturen Svenskarna fortsätter att resa, även om mätningar visar på oro och pessimism…

Lägesbild september 2023

September - Från Jubileumshelg till Bokmässa med stark efterfrågan Månaden inleddes med jubileumsfinal, Göteborg Marathon samt Kulturkalas och avslutades med…

Lägesbild augusti 2023

Augusti - Stark hotellsommar men oro för bister ekonomi i höst Sommaren 2023 såldes fler hotellrum till bättre priser än…

Lägesbild juli 2023

Lägesbild juli - Stark efterfrågan på hotellrum präglade månaden I juli månad blomstrade efterfrågan på hotell i destinationen Göteborg med…

Lägesbild juni 2023

Lägesbild juni - Arenakonserter fyller staden och hotell Juni månad inleddes med Jubileumsfestival och fantastiska sommardagar. Staden var full av…

Lägesbild maj 2023

Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär…

Lägesbild april 2023

Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär…

Lägesbild mars 2023

Nu lämnar vi vintern bakom oss och går in i en allt intensivare vårsäsong. Eftersom mars 2022 var en månad…

Lägesbild februari 2023

Gothenburg Horse Show drev upp efterfrågan Gothenburg Horse show .Foto: Jorma Valkonen I februari var antalet sålda (belagda) hotellrum 14…

Lägesbild januari 2023

Med VM i handboll för herrar och större mässor har januari månad gått hyfsat bra för Göteborg. I en nordisk…

Lägesbild december 2022

December bjöd på en bra avslutning av 2022. Efterfrågetrycket var inte lika starkt som under sommar och höst, men det…

Lägesbild november 2022

Efterfrågan var fortsatt bra i november men inte lika kraftig som tidigare. Den starka tillväxttakten från sommaren och hösten har…

Lägesbild oktober 2022

Oktober är normalt en intensiv månad med många sålda rum och hög beläggning. I år har vi dessutom haft betydligt…

Lägesbild september 2022

September blev ännu en stark månad för besöksnäringen med resultat i nivå med 2019. Stort tryck med företagsbokningar, möten och…

Tidigare lägesbilder

Hur gick det för besöksnäringen i Göteborg? Här hittar du lägesbilder från april 2022 och augusti 2022.